Republika Tyrezji
Dla dobra ogółu!

Nie jesteś zalogowany na forum.

Ogłoszenie

#1 2019-02-25 23:09:00

Teodor Shrodinger
I Sekretarz Generalny
Dołączył: 2019-02-22
Liczba postów: 38
Ugrupowanie polityczne: Narodowa Partia Tyrezji
Funkcja w państwie: I Sekretarz Generalny
Windows XPChrome 49.0.2623.112

Ustawa o finansach państwowych

Ustawa o finansach państwowych Republiki Tyrezji

Z dnia 25.02.2019 r.

[Rozdział 1. Postanowienia ogólne]
Art.1
1. Ustawa określa sposób funkcjonowania finansów państwowych w Republice Tyrezji
2. Ustawa określa niektóre funkcje i zakres władzy ws. finansów Ministra Finansów
3. Ustawa określa i definiuje Bank Centralny.
4. Określa walutę państwową w Republice Tyrezji
5. Zasady uchwalania budżetu przez Senat
Art.2
Ilekroś w ustawie mowa o:
1. Ministerstwie finansów rozumie się przez to ministerstwo w którego jurysdykcję wchodzą finanse publiczne Republiki Tyrezji.
2. Banku Centralnym rozumie się przez to bank powołany przez organy państwowe powołany do kontroli innych banków, emisji pieniądza w walucie narodowej i sprawowania pieczy nad pięniędzmi państwa i jego organów.
3. Funduszach zagranicznych rozumie się przez to wszelkie dotacje, zapomogi, dofinansowania, kredyty, pożyczki przekazane w ręce państwa
4. Finansach publicznych rozumie się przez to pieniądze należące do skarbu państwa
5. Zgromadzeniu Specjalnym rozumie się przez to posiedzenie Senatu, w którym uczestniczy rząd z Kanclerzem Rządu na czele i I Sekretarzem Generalnym, gdzie wszyscy zebrani na zgromadzeniu mają takie samo prawo głosu
[Rozdział 2. Finanse państwa]
Art.3
1. Finanse państwowe i wszelkie transakcje w nich zachodzące są jawne i informacje o tym są publikowane w odpowiednim dziale forum przez Ministerstwo Finansów.
2. Finanse państwowe i wszelkie transakcje w nich zachodzące są jawne za wyjątkiem podmiotów i spraw objętych klauzulą tajności.
Art.4
Finanse państwowe są objęte ścisłą kontrolą i ochroną.
Art.5
1. Dostęp do finansów publicznych mają organy zarządzające finansami w państwie.
2. Dostęp do finansów publicznych przez osoby zarządzające jest ograniczony i podlega kontroli.
Art.6
Osoby zarządzające finansami państwa nie mogą samowolnie i bezprawnie czerpać pieniędzy znajdujących się w skarbie państwa.
Art.7
1. Pieniądze znajdujące się w skarbie państwa należą pośrednio do całego narodu.
2. Dostęp i możliwości czerpania pieniędzy ze skarbu państwa przez obywateli jest określany przez ustawy i rozporządzenia.
3. Obywatele korzystają bezpośrednio z finansów publicznych.
Art.8
Skarb pańśtwa czerpie pieniądze z:
1. Podatków, których częstotliwość i wysokość określa Ministerstwo Finansów
2. Dobrowolnych wpłat obywatelskich
3. Grzywn i kar nakładanych na obywateli
4. Opłat skarbowych określanych przez ministrów właściwych dla danego urzędu
5. Zysków firm, spółek, korporacji i przedsiębiorstw należących do państwa
6. Pożyczek i kredytów zaciągniętych w bankach międzynarodowych i od innych państw
7. Dotacji i darowizn od innych państw bądź organizacji międzynarodowych
Art.9
1. Republika Tyrezji może tworzyć firmy, korporacje i przedsiębiorstwa, które istnieją na zasadzie równych z firmami, korporacjami i przedsiębiorstwami zakładanymi przez obywateli.
2. Republika Tyrezji z założonych przez siebie firm, korporacji i przedsiębiorstw może czerpać zyski, które wpływają do skarbu państwa.
3. Firmy, korporacje i przedsiębiorstwa państwowe działają tak by nie zaburzać struktury i harmonii gospodarki rynkowej w Republice Tyrezji.
Art.10
Organy zarządzające finansami państwa dbają o stabilność i trwałość skarbu państwa.
Art.11
Organy zarządzające skarbem państwa dbają o wypłacalność państwa.
[Rozdział 3.  Waluta państwowa]
Art.12
1. Walutą państwową w Republice Tyrezji są reweny tyrezyjskie.
2. Jeden rewen tyrezyjski jest równy stu reweno-centom.
Art.13
Waluta państwowa ustalona w art. 12 ustawy o finansach państwowych jest podstawowym środkiem płatniczym w Republice Tyrezji.
Art.14
1. Wygląd monet i banknotów w Republice Tyrezji ustala Senat, a zatwierdzić go musi naród w drodze wiążącego referendum.
2. Po ustaleniu wyglądu monet i banknotów posiedzenie rządu może zawetować to ustalenie.
Art.15
Wygląd monet i banknotów w walucie narodowej Republiki Tyrezji może odwoływać się do: historii Tyrezji, zasłużonych- ale nieżywych postaci dla Republiki Tyrezji, symboli narodowych, krajobrazów Tyrezji lub godnych podmiotów charakterystycznych dla Tyrezji.
Art.16
Władze Republiki Tyrezji stoją na straży stabilności wartości waluty narodowej.
Art.17
Transakcje międzynarodowe odbywają się w walucie ustalonej przez obie strony.
Art.18
Organy państwowe, władze i urzędy w relacjach wewnętrznopaństwowych używają waluty narodowej
[Rozdział 4. Bank centralny]
Art.19
Do zadań banku centralnego należy:
1. Emisja pieniądza w walucie narodowej
2. Kontrola innych banków, parabanków i przedsiębiorstw finansowych
3. Realizacja polityki pieniężnej
4. Przechowywanie i ochrona pieniędzy skarbu państwa
5. Nadzór w transakjach pieniędzy ze skarbu państwa
Art.20
1. Bank Centralny jest powoływany przez Kanclerza Rządu
2. Jeśli Kanclerz Rządu nie powołał Banku Centralnego zobowiązany jest do tego Minister Finansów
Art.21
Minister Finansów sprawuje nadzór nad Bankiem Centralnym.
Art. 22
Senat może powołać bez możliwości weta posiedzenia rządu niezależne organy, które sprawowałyby kontrolę nad Bankiem Centralnym i działaniami wobec niego Ministra Finansów.
Art.23.
Minister Finansów tworzy samodzielnie lub poprzez oddelegowane przez siebie osoby bądz organizacje stabilny informatyczny system Banku Centralnego.
[Rozdział 5. Uchwalanie budżetu państwa]
Art.24
1. Budżet państwa jest uchwalany przez Senat z udziałem Rady Ministrów z Kanclerzem Rządu na czele i I Sekretarzem Generalnym
2. Wszystkie osoby wymienione w art. 24. 1. mają takie same prawa do głosowania nad budżetem jak Senatorowie.
Art.25
Posiedzenie rządu nie może zawetować uchwały budżetu.
Art.26
Podczas uchwalania budżetu poprzez Zgromadzenie Specjalne każdy może przedstawić swój pomysł na rozporządzenie budżetem państwa.
Art.27
Zgromadzenie Specjalne rozporządza, kto dostanie jaką kwotę pieniędzy, ale nie określa na co musi wydać, chyba, że tak wynika z innych ustaw, które władza wykonawcza ma realizować.
Art.28
Jeśli po zebraniu Zgromadzenia Specjalnego Kanclerz Rządu, I Sekretarz Generalny lub minister potrzebuje wydania dodatkowych pieniędzy musi o to złożyć wniosek do Senatu.
Art.29
Uchwałę o której mowa w art. 28 może zawetować posiedzenie rządu na zasadach określonych w konstytucji.
Art.30
1. Zgromadzenie Specjalne tworzy się na potrzebę uchwały budżetu państwa za wyjątkiem sytuacji, o której mowa w art.28.
2. Zgromadzenie Specjalne rozwiązuje się natychmiast po zakończeniu uchwalania budżetu
[Rozdział 6. Postanowienia końcowe]
Art.31
Ustawa wchodzi w życie i staje się prawomocnym aktem prawnym w momencie podpisania go przez I Sekretarza Generalnego i opublikowania w Dzienniku Aktów Prawny

Podpisano- I Sekretarz Generalny
Teodor Shrodinger /~~/

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
wowsnepl - pavloos - gamehub - kocieimperium - lifeishard